Langsung ke konten utama

DEZENVOLVE MODELU HUMANISTA IHA SEKULU 21*[1]


DEZENVOLVE MODELU HUMANISTA IHA SEKULU 21

Introdusaun

Dala uluk hau hakarak hato’o obrigado wain ba komisaun organizadora ba konferensia ida ne’e. Atan hau hetan honra boot atu mai koalia iha forum akademiku ida ne’e

Segundu, hau tengke deklara lolos katak : hau foin hetan konfirmasaun ba konferensia horseik lorokraik tuku 2.30; maske hetan ona kontaktu husi sr. Dr. Antero iha loron hirak antes. Tanba ne’e karik aprezentasaun ne’e hanesan refleksaun deit atu ita halu diskusaun. Hau mos siente katak topiku ne’ebe fo ba hau todan no presiza halu leitura teoritika no social atu nune’e bele klean liu. Maske nune’e hau tenta hato’o hanoin badak ruma, karik bele hanesan input ba diskusaun ida.

Tanba Sa Humanista?

Humanista ka humanism ne’e movimentu hanoin no asaun nebe atu hahi ema moris ho valor as tebes. Movimentu hanesan reasaun ida ba situasaun iha tempu neba no mos bele ohin loron wainhira ema,sosiedade ka nasaun hotu hanoin, hare no valoriza ema husi material ka ho lian seluk materia mak mak metas ne’ebe atu atinji. Alein situasaun hanesan leten humanism mos sai topiku diskusaun no dala barak sai debates entre mundu secular no religioso sira ( transendendia- divina, social,antropologico).

Aprosimasaun no realidade social em jeral

Atu kompriende no dezenvolve topiku ne’e, hau uza aprosimasaun analiza cultural. Analiza cultural hanesan esforsu ida atu tama ba konseitu grupo ka ema ruma. Nia mos buka atu intende valores, konseitu konaba oinsa ema/grupo nia moris, atu kompriende ninia esperiensia rasik no mos mundu ka kontekstu nebe nia moris ba. Max Weber hatete katak:”ema moris no ninia lalaok tomak ne’e mak sinal lolos atu buka ninia esensia/makna ne’ebe kontinu/terus menerus”[2]. Talcott Parsons deskreve situasaun ne’e hanesan:” Asaun ka lalaok ne’e prosesu ida iha sistema situasaun actor nian ne’ebe iha esensia/makna nebe motiva nia”[3].

Iha paiz terseiru mundu inklui Timor Leste iha problema importante tolu(3) maka hanesan nation building ne’e mak asuntu sira nebe mak relasiona ho pasadu ( diversidade cultural), estabilidade politiku iha relasaun ho presente oinsa hamosu ka define ideologia ne’ebe util/tepat guna no dezenvolvimentu ekonomiku koalia konaba future, oinsa povu bele moris justu, modern no prosperu[4]. Cliford Geertz simplifika ba buat rua ho hatete:” Povu husi nasaun foun sira iha motivu rua mak diferente no dala ruma kontradis maibe depende ba ba malu mak hanesan primeiru ..buka identidade, buat ida importante no hanesan konfirmasaun social ba mundu; segundu .. nune atu hetan ejijensia ba dezenvolvimentu, hasa’e estandar moris, sistema politiku mak efektivu, justisa social nebe boot no iha influensia ba rai seluk”[5]. Tanba ne’e nasaun foun sira presiza hamosu identidade foun; wainhira koalia deit unidade identidade bele hetan difikuldade atu halu povu sira iha komitment emosional. No wainhira koalia diversidade, difisil atu lori ema hotu ba interse komum. Ita ema hanesan kriatura social; atu sai nia an rasik nia presiza ema seluk. Dimensaun social ne’e laos anexu adisonal ba natureza ema nian ka objetivu praktis maibe hanesan buat ida hamutuk ho natureza ema moris. Individu sira ne’e iha interese ba komunidade no ninia moris tanba ne’e mak enkoraza ema atu tama iha prosesu social. Tanba ne,e tuir Clifford: “komunidade laos deit loke posibilidade ba ninia membru sira atu uza rekursu husi ema seluk maibe mos limita ninia liberdade”[6].

Perguntas ba ita: oinsa halu ema hotu bele voluntariamente limita ninia liberdade? Ninia resposta mak sakrifisiu no sakrifisiu laos deit presiza maibe los no diak ba komunidade. Tanba ne’e mak komunidade ida so bele funsiona wainhira ninia membrus sira prontu atu integra sira nia an ba hahalok normative. Moris hamutuk so bele posivel wainhira membrus komunidade hakarak tuir no kumpri regras nebe iha. Maibe integrasaun social laos deit presiza regras maibe tenki iha orientasaun moris hamutuk/ideologia hamutuk.

Hare ba kondisaun hanesan iha leten ita laos deit presiza integrasaun normas/integrasi norma maibe presiza mos integrasaun valores/integrasi nilai. Integrasaun valores ne’e mak hanesan kompriensaun moris hanesan, oinsa halao moris no komitmentu nebe lori ita ba organizasaun moris hamutuk/nasaun. Selae bele hamosu dimensaun hat(4)[7] mak hanesan :

· Dimensaun Kultural; bele hamosu disintegrasi social no disintegrasi valores. Diferensias primordial bele mosu no difisil hametin entidades politiku nebe unidus no forte

· Disintegrasaun norma; la iha konkordansia ba “regras”

· Disintegrasi struktur; se mak kontrola ba instituisoen nebe hola desizaun

· Problema nebe mosu tanba la iha consensus oinsa rekursu nebe iha aloka ba dezenvolvimentu

Oinsa Timor Leste?

Hare ba buat nebe esplika ona iha leten ita mos bele observa, no halu investigasaun klean konaba situasaun Timor Leste nia. Saida mak bele sai hanesan karakter ida ba nasaun Timor Leste bele dezenvolve mode humanismu ka dezenvolvimentu mak humanistic iha sekulu 21. Perguntas seluk mak karik ita bele hari modelu ketak ka uniku Timor Leste? Ita bele harii modelu ho referensia historia pasadu hanesan heransa, observasaun moris prezente no reflekta ba future. Ita hotu hatene katak iha mode oin barak maibe ohin loron iha modelu rua mak domina mak modelu kapitalista no sosialista. Entaun Timor leste atu hamriik iha nebe; iha kapitalista ka sosialista ka iha alternativu seluk? Kapitalismu no Sosialismu bele sai referensia ka tulun ita atu deskobre saida mak diak ba ita tuir historia, esperiensia no idealism ita nian. Hau nia hanoin ita iha alternative seluk mak MAUBERE. Tanba sa Maubere?

· Heransa historiku

Maubere ne refere ba ema Timor ( termus ne’e hamosu no uza husi Partidu FRETILIN iha 1974 - maske iha fatin balu la iha termu paralelu no ema balu la simu ) maibe ohin loron ema simu ona hanesan simbolu ema Timor Leste. Iha difikuldades oituan mak presiza resolve- tanba termus maubere ne’ebe ita hatene ka kompriende ninia definisaun mai husi colonial Portugues katak maubere ne’e ema beik, hatais lipa, ain tanan etc. Ne definisaun negativu no esforsu sistematiku ba opresaun dignidade povu Timor nian. No iha historia luta ba libertasaun Maubere hetan reinkarnasaun foun hanesan povu luta atu moris iha livre, justu no dignidade.

· Dimensaun Solidariedade Internasional

Dimensaun ida ne’e hanesan dimensaun etika no respeita ba direitus humanus. Iha Konstituisaun RDTL konsagra ona katak karik ema ruma husu asiliu politiku/luta ba liberdade estadu Timor Leste labele deporta fali ema ne’e ba ninia rain. Reflekta ba esperiesia no halu determinasaun ba future hanesan paiz ida ho dignidade.

· Dimensaun Generu

Termus Maubere ultrapasa generu (feto no mane). Dala barak ema koalia Buibere no Maubere nebe ba ema tuir sexu.

· Dimensaun Ekonomika

Idealismu luta ba independensia ne’e mak justisa social (ekonomia, edukasaun no kultura) no edukasaun mak sai baze ba mudansa bazika ba justisa social.

Lia mak taka

Buat ne’ebe hato’o iha leten presiza iha debate klean liu tan atu nune’e Timor Leste sai estadu ida forte tanba iha identidade forte. Atu halao buat sira ne’e importante ita presiza hatene persesaun/persepsi, nilai no attitude. Mai ita diskute nafatin dalan sei naruk. obrigado


[1] . Francisco M. de Vasconcelos, Hato’o Konferensia Mini Edukasaun Popular,UNTL, 25-11-2010

[2] Max Weber, The Theory of Social and Economic Orgamization, New York, UP, 1977, p. 88

[3] Talcott Parsons, The Social System, New York, 1951, p.4

[4] Charles W. Anderson, Issues of Political Development, Englewood Cliffs, 1967

[5] Clifford Geertz, The Integrative Revolution, in Old Societies and New States, 1963, p. 108

[6]. Theodore M. Steeman, Religious Pluralism and National Integration”, p. 14

[7] .Talcott Parsons and Edward Shils,eds. Toward A General Theory of Action, Cambridge and London, 1976, p.7


Laloran Tasi Mane Blogspot

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Komandante LERE ANAN TIMUR. Ha’u hanoin liafuan filozofia ha’u kombibiu mós baruk. Ha’u nia planu ne’e hanoin atu oho ema, hasai ema nia kilat para bele aumenta ita nia kapasidade kombate. Ida ne’e de’it

August 27th, 2011 Husi: Tempo Semanal  Brigadeiru Jeneral Lere Anan Timur Ema barak koñese Asuwa’in ida ne’e. Temperamentu realsa, dixiplina no mós gosta lee. Tito Cristovão ‘Lere Anan Timor’ da Costa. Moris iha Iliomar Lospalos 2 de Fevereiru 1952. Esperiénsia iha militár komesa kedas iha tempu Portugés. Maski konsege eskola téknika agrikultura iha Fatumaka, Baukau. Ba Lere, situasaun difisil liu ba nia durante funu, bainhira militár Indonézia tiru kanek nia entre Same ho Ainaru. Liman kanek, ain rua tiru kanek hotu to’o nia liman fuan rua mós lakon. Tuir mai inter vista espesiál ne’ebé  José Belo  husi TEMPO Semanál halo ho jenerál fitun ida F-FDTL ne’e. Ita boot, bele konta istória kona ba ita nia moris? Ha’u oan primeiru husi inan naran Filipa. Ha’u nia inan jerasaun husi Don Leimeta husi Iliomar. Ha’u nia aman hanesan ema bai-bain. Médiu, la’ós riku liu mós laiha. Ha’u mai husi jerasaun ida ne’e. Ami hamutuk mane na’in 4 no feto na’in 2. Ha’u SD...
Balibo 5.  Iha Balibo Nafatin ho morin anin tasi Su borus kotuk laran Helit tiha meja kantinaBalibo fourt nian Hamanas is moris nia Iha tilun rona lian tarutu Sapatu Botas nian Lian siak liu tan, lian iha los tilun tahan kotuk  Besik liu tan ona Lian botas tarurtu duni malu ho lian kada sekundu La to’o sekundu ida Lian botas iha tiha Odamatan Pousada balibo nian Lian botas tarutu makaas liu tiha, halo tilun tahan la biban Tarutu botas metan foer tahu tem, foer ran maubere nian Tarutu botas halo tilun atu nakles tiha iha dadersan nakukun, mahowen ladauk maran Ema ho botas boot hamrik los iha oin Isin boot ida Tonka tiha kanotak Hateke ho oin hemu ran door nian no is boot hanesan ema foin halai hotu Nia hateke nafatin Nia hanoin laran “ami hader deit too agora” Iha koridor Balibo Forte nian Iha batil karun sai forma tutir malu, lahatene se nian, lahatene mai husi ne’ebe Botas nain husu botir ida hodi horuk hodi hamaluk nia hili uluk BS ida husi rai liurai nian, rai Inglaterra ...